Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، همزمان با بهره برداری از پایگاه اطلاع رسانی و سامانه ثبت نام اولین جشنواره «کتاب خوان و رسانه»، دبیرخانه مجازی این جشنواره آغاز به کار کرد.

بر این اساس خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این جشنواره به نشانی  festivalpl.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ir  و ثبت نام، آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

اولین جشنواره «کتاب خوان و رسانه» با هدف زنده نگه داشتن فضای کتابخانه و کتابخوانی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اهمیت نقش مطالعه، تقویت ارتباط رسانه‌ها با کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیران کشوری و استانی و اعضای کتابخانه‌های عمومی، مسئولیت پذیری اصحاب رسانه در قبال خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی، ایجاد زمینه شکوفایی استعداد‌ها و خلاقیت اصحاب رسانه در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و آشنایی بیشتر مردم ایران اسلامی با ظرفیت‌های فرهنگی، خدمات و برنامه‌های موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در نهایت توسعه گفتگو‌های عمومی و نخبگانی درباره کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید

راهیابی به مرحله کشوری جشنواره کتابخوانی رضوی

این جشنواره در سال پایانی قرن در موضوعات «کتابخانه»، «کتابدار»، «کتاب خوان»، «اهدای کتاب»، «کتابخانه و خانواده»، «مسئولیت اجتماعی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»، «ترویج فرهنگ مطالعه»، «برگزاری محافل تخصصی در طول سال با رویکرد مورد نیاز ملی و استانی» مانند: «محافل ادبی»، «فضای مجازی و کتابخانه»، «توجه به نقش آموزش در کتابخانه‌های عمومی» و... برگزار می‌شود و فعالان عرصه رسانه می‌توانند آثار منتشر شده خود از تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ را تا ۱ بهمن ماه به دبیرخانه مجازی این جشنواره ارسال کنند.

انتهای پیام/خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتاب خوان و رسانه خبرنگاران و اصحاب رسانه فضای کتابخانه و کتابخوانی فضای مجازی کتابخانه های عمومی کتاب خوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۲۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور سعید مرادی مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد.

مرادی در ابتدای این نشست و در پاسخ به این سوال که با وجود دنیای آزاد اطلاعات چه الزامی به حضور نهاد تنظیم‌گر وجود دارد، گفت: همانگونه که ما در محیط خانوادگی خود برای رفتار اعضا محدوده‌ای را تعیین می‌کنیم، در دنیا نیز سازمان‌ها و دولت‌ها به دنبال این هستند که رفتار همسو و همگن را ایجاد کنند تا از ایجاد آسیب‌های اجتماعی برحذر بمانند.

وی افزود: در اروپا و آمریکا حوالی دهه ۱۹۷۰ موضوع تنظیم‌گری در فیلم و سریال ایجاد شد. به عنوان مثال هیچکاک درباره برخی تولیدات خود می‌گوید که «من حق نداشتم فرضا سرویس بهداشتی را در فیلم خود به تصویر بکشم». در کشور ما نیز از نیمه دوم دهه ۷۰ این مساله دارای اهمیت شد.

مرادی عنوان کرد: موضوع این است که در تولیدات رسانه‌ای و تصویری ما به دنبال تجارت و اقتصاد هستیم. زمانی که نگاه اقتصادی بر محصولات فرهنگی چیره شود، سازندگان به دنبال جذب مخاطب می‌روند. در این زمینه نیز لاجرم باید از جاذبه‌های تصویری استفاده شود که گاه بسیار برای جامعه مخرب است.

خشونت، خیانت و جاذبه‌های تصویری در آثار غرب

وی افزود: در غرب نیز این جاذبه‌های تصویری مانند خشونت، خیانت، موضوعات جنسی، مشروبات الکی و … در آثار تولیدی به وفور استفاده شده است و آثار آن در جوامع شان دیده می‌شود. در کشور ما نیز متاسفانه در برخی موارد استفاده از همین قواعد در تولیدات رسانه‌ای انجام شده است.

این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به نقش ساترا در تنظیم‌گری تولیدات رسانه‌ای و تصویری تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ که ساترا ایجاد شد، ۲ نقش مهم برای آن توسط سیاستگذار در نظر گرفته شد. اولاً ساترا باید به‌عنوان یک نهاد ناظر بر تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای کشور نظارت و کیفیت سنجی می‌کرد و دوم اینکه ساترا باید ریل‌گذاری مناسب را برای تولیدات فرهنگی کشور انجام می‌داد تا فرضا ۱۰ سال آینده مخاطب ایرانی از نقطه فعلی به یک نقطه متعالی‌تر برسد.

مرادی ادامه داد: در واقع تا پیش از سال ۹۵ به این دلیل که تولیدات سینمایی و سریالی کشور توسعه و تعدد زیادی نداشت، وزارت ارشاد می‌توانست به تنهایی بر این تولیدات نظارت داشته باشد اما امروز با توجه به رشد غیرقابل مقایسه تولیدات، سیاست‌گذار فرهنگی تشخیص داد که باید قدرت تنظیم‌گری خود را آرام آرام افزایش دهد. به همین منظور در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله دیده شد که یک نهاد مجزا مسؤولیت مرکزی را بر عهده گیرد و سایر نهادهای فرهنگی کشور نیز در امر تنظیم‌گری به کمک آن بیایند.

۷۰۰ تقاضا برای دریافت مجوز به ساترا داده شده است

وی در پاسخ به این سوال که «یکی از تهیه‌کنندگان مطرح کشور ادعا کرده است که ساترا تنظیم‌گر نیست، بلکه سد راه تولیدات هنری کشور است» عنوان کرد: این جمله قطعاً درست نیست. تاکنون ۷۰۰ تقاضا به ساترا برای دریافت مجوز تولید داده شده و این نهاد درخواست‌ها را کمتر از ۱ ماه پاسخ می‌دهد. بنابراین ساترا بیش از ۹۵ درصد درخواست‌ها را در کوتاه‌ترین زمان پاسخ می‌دهد و احیاناً اگر نیاز به اصلاح داشته باشد به‌صورت مشخص موارد اصلاحی را اعلام می‌کند تا سازندگان بتوانند با رعایت آن موارد، مجوز خود را دریافت کنند.

مرادی گفت: به نظر من به‌عنوان یک فعال صنفی، ساترا در این سال‌ها توانسته است تعامل و ارتباط خوبی را با جامعه سازندگان برقرار کند. در واقع سه وجه مهم برای تعاملات ساترا تنظیم شده بود و ساترا توانست هر ۳ بخش یعنی «حمایت از حقوق کاربران»، «حمایت از تولیدکنندگان و بخش خصوصی» و «حمایت از سفارش‌دهنده و سکوها» را به خوبی هماهنگ کند.

این تهیه کننده با تشریح اقدامات ساترا در ایجاد گفت‌وگو و آگاهی در بین تولیدکنندگان محتوا افزود: ساترا توانست اثبات کند این جمله که «رقیب نمی‌تواند ناظر نیز باشد» از اساس اشتباه است. زیرا ساترا اساساً رقیب نیست و به‌عنوان یک شریک در تولیدات رسانه‌ای و تصویری کشور نقش آفرینی می‌کند. این نهاد در سال‌های گذشته به واقع توانست در کنار بخش خصوصی باشد و با ایجاد گفت‌و گو به‌عنوان یک بخش همدل دغدغه تمام طرفین را لحاظ کند.

در پایان مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری گفت: برنامه ساترا فعال کردن بخش خصوصی و ظرفیت‌های خاموش است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این چه نفعی برای ساترا دارد؛ باید در پاسخ بگویم زمانی که نگاه به ارتقای کمی و کیفی آثار تولیدی باشد، ساترا کمک می‌کند که بخش خصوصی مشغول و فعال در زمینه تولیدات باشد و این نهاد نگاه ایجابی به بخش محتوا و آثار دارد.

ویدیوی این نشست را می توانید از اینجا دریافت کنید.

اتحادیه تولید کنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری بزرگ‎ترین نهاد صنفی در حوزه محصولات سریالی و سینمایی است که بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده در آن عضویت و حضور دارند.

کد خبر 6088910

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز